När livet tar andra vägar än planerat

Ja, det kan vara så jävla jobbigt. Tror att vi alla, mer eller mindre varit i den sitsen. Förlorat matchen man skulle vunnit, missat den sista bussen, förlorat någon nära släkting/vän, upptäckt cancer eller kanske rent av föda ett barn med speciella behov och det är såklart det jag tänkt skriva lite om just nu.
 Att våga sörja, för hur som haver var det annorlunda i tankarna när man låg där på kvällen och fantiserade om hur det skulle bli när Milan kom till världen. Hur han skulle se ut, om han skulle spela handboll eller vad han skulle jobba med. Man hade många funderingar och drömmar om hur allt skulle vara tills dagen läkarna misstänkte downs syndrom... Varför vi? Vad har vi gjort för att förtjäna detta? Kommer han att kunna spela handboll? Det cirkulerade så många frågor i huvudet den perioden. Det var inte det att jag inte älskade honom för redan från start var han min stjärna, min fina son som jag hade fått äran att få ha i mitt liv, men ändå, man var liksom i en bubbla. Efter 3-4 veckor stod jag där, i duschen och sjöng på någon töntig låt också plötsligt slog det mig, jag vet varför, jag vet varför Milan kom till mig. Detta är mitt livs uppdrag, att visa världen hur vackert och hur bra annorlunda kan vara, hur långt man kommer genom att se livet positivt och att tänka framåt. Kunna förmedla mina budskap och att göra allt i min makt för att kunna övertyga och bevisa för andra att uppskatta och lära sig utav det livet bjuder på.
Det jag vill säga med detta inlägget är att när ert liv tar en annan väg, var inte rädd för att följa med på resan, tänk om, tänk nytt och tänk framåt så kan den andra vägen kanske bli ännu bättre än det först var tänkt. 

Sen vill jag återigen tacka alla nyblivna och alla andra föräldrar såklart, mor- och farföräldrar till barn med speciella behov som har hört av sig till mig. Det är så kul att ni hittar motivation och inspiration på min blogg. Glöm inte bort att ni inte är ensamma, finns så många där ute som är i samma sits så ut och prata om det, släpp ut era tankar, frågor och åsikter. 

Imorgon åker jag, Milan och Björn på en utfärd som vi sent kommer att glömma, mer om det imorgon. 




#1 - - Anonym:

❤️❤️❤️

Svar: ❤️❤️
julia bergman

#2 - - Linda:

Wow... Vad fint skrivet Julia. Jag är så imponerad över hur positivt du ser på allt. Du skulle bara veta hur mycket du har hjälpt mig på grund av din blogg. Det är verkligen du som ska ha tack! ❤️

Svar: Åhh tack snälla! ❤️❤️
julia bergman

#3 - - Sara:

Du skriver så bra. Man blir så peppad på livet av att läsa dina inlägg och vilken fin pojke du har. Kram

Svar: Vad roligt att du känner så! Tack för din kommentar! ❤️
julia bergman

#4 - - Ida:

❤️❤️❤️

Svar: ❤️❤️❤️
julia bergman

#5 - - Katarina A:

Han är så söt och go din Milan. Bra skrivet också, ta hand om dig!

Svar: Tack :)
julia bergman

#6 - - Martinette:

Läser detta med glädjetårar, så fina ord och sån styrka!! Du gör ett fantastiskt jobb

Svar: Åhh tack snälla ❤️
julia bergman

#7 - - Anonym:

❤❤❤ lycka till i morgon. Så bra att ni gör det ni gör för att visa att annorlunda inte är annorlunda ❤❤❤ / mamma

Svar: ❤️❤️❤️
julia bergman

#8 - - thecla:

Jätte fint skrivet.

Svar: Tack ❤️❤️
julia bergman

#9 - - Amanda Nordebrant :

Så jäkla bra är du! Och en helt underbar mamma till en fantastisk Milan 😚 puss och kram

Svar: Åhh tack finis! ❤️❤️ saknar er
julia bergman

#10 - - Www.nouw.se/minapojkarojag:

Fina killen 😍👌

Svar: 😘😘
julia bergman

#11 - - Denise Sandberg:

Men vilken sötnos!!

Svar: Tack snälla! :)
julia bergman

#12 - - Wow 😍:

Vilken syn du har på livet! Du är grymma och Milan är så fin ❤️

#13 - - Wow 😍:

Vilken syn du har på livet! Du är grymma och Milan är så fin ❤️

#14 - - Emma:

Ni är fantastiska föräldrar på alla sätt och vis! Och som jag sagt innan, beundrar dig så över hur klok du är! ❤️

Svar: Fina du! Tack så mycket.
julia bergman

#15 - - Frida :

Meeeeen vilken fin liten kille du har Julia. Kom slumpmässigt in på din blogg och tänker absolut fortsätta att följa den. Du har inte tänkt på att skriva en bok om dina tankar och erfarenheter?
Kram

Svar: Tack så mycket! :) jo, jag har tänkt på det och kanske det kommer en dag. :)
julia bergman

#16 - - Anonym:

Underbar blogg och tillfredställande läsning. Tack!

Svar: Tack själv för att du läser :)
julia bergman

#17 - - Marie :

Men åh, så fint och så klokt skrivet. Tänk om alla tänkt som du gör... Lycka Till i Stockholm - underbart att det uppmärksammas så. :-)

Svar: Tack snälla du! ❤️
julia bergman

#18 - - Anonym:

Så fint skrivit om er lille prins och alla andra med speciella behov. Klart vi tittar och lyssnar på er i morgon. För 2 år sen tog vår dotter och hennes familj också en annorlunda väg när deras lilla prinsessa och vårt hjärtebarn föddes. Denna underbara värld som vi nu får uppleva

Svar: Visst är det helt fantastiskt! ❤️
julia bergman

#19 - - Anonym:

Tack för en fin blogg Julia. ❤️

#20 - - Anonym:

Vad bra du skriver. Det är så roligt och underhållande att läsa om ert liv, ni är fantastiska! ❤️❤️

#21 - - Annie :

Vilken kille och vilken text. Bra jobbat!!!

#22 - - Karoline:

Första gången på din blogg, jättefina tankar och ett stort lycka till! :) så härligt att ni delar med er!

#23 - - Åsa:

Hittade hit genom Tv4...
Vilken fin lite kille ni har, ljuvlig!
Jag är helt övertygad att barn med speciella behov väljer sina föräldrar, ni verkar vara en helt fantastisk familj.
Lycka till i framtiden, med eller utan handboll! :)

Svar: Tack så hemskt mycket! :) det finns ju handboll för alla i Kristianstad :)
julia bergman

#24 - - Anna:

Fantastiskt fint skrivet! Milan har kommit till de bästa föräldrarna, ni kommer utan tvekan ge honom ett fantastiskt liv med massvis av kärlek! Kramar till er

Svar: Kram 💗💗
julia bergman

#25 - - Anonym:

Väldigt bra skrivit. Jag har en tjej som är 9 år med Down Syndrom.Jag känner att det är bara de föräldrar som klarar av det som får dessa underbara barn med all glädje som de berikar våra liv. Kaisa😍

Svar: Jag tror också det! 😍
julia bergman

#26 - - Amanda :

Såg er på nyhetsmorgon och tyckte ni var super. Härligt att ni tar upp ett sånt viktigt ämne. Jag tackade nej till kub till mina barn, fick frågan flera gånger och om jag var säker.jag svarade gång på gång, Ja jag är säker mitt brors har downs syndrom och är världens finaste barn precis som alla barn är hon underbar, glad, skrattar, blir arg, envis och har alla möjliga egenskaper. Jag skulle aldrig valt bort henne, därför vill jag inte göra kub. Kram till er!

Svar: 💗💗
julia bergman

#27 - - Anonym:

Vilken underbar blogg , och vilken underbar människa du är. Så fina tankar och så positiv. Min dotter föddes med en enorm hemangiom på sin vänstra sida , den täcker halva armen å en bit av höger bröst, jag vet min tanke och hur orolig jag var för hur folk skulle se på min dotter då folk förväntar sig att man ska se "normal" nu behandlar vi hemangiomet med medicin så inom en snar framtid så kanske allt är borta. Men jag kan så känna igen mig i dina tankar och den första sorgen man upplever när man inte är beredd på det annorlunda. Men du insperrerar mig verkligen med din possitiva sätt. Det var tack vare TV4 man såg dig och jag kommer så följa dig både här och på insta ❤️ Din son är helt underbar

Svar: Tycker det är så roligt att höra om andras historia, det behöver inte bara handla om ds utan jag tycker det är så intressant att höra sånt här. Tack och lycka till 💕
julia bergman

#28 - - Anonym:

Vilken underbar blogg , och vilken underbar människa du är. Så fina tankar och så positiv. Min dotter föddes med en enorm hemangiom på sin vänstra sida , den täcker halva armen å en bit av höger bröst, jag vet min tanke och hur orolig jag var för hur folk skulle se på min dotter då folk förväntar sig att man ska se "normal" nu behandlar vi hemangiomet med medicin så inom en snar framtid så kanske allt är borta. Men jag kan så känna igen mig i dina tankar och den första sorgen man upplever när man inte är beredd på det annorlunda. Men du insperrerar mig verkligen med din possitiva sätt. Det var tack vare TV4 man såg dig och jag kommer så följa dig både här och på insta ❤️ Din son är helt underbar

#29 - - Madde:

Så fint du skriver.
Jag har själv en pojke med DS helt underbar kille han går i vanlig klass och spelar fotboll i ett fotbollslag för " normalstörda" dessa barn kan allt lika bra som andra de tar bara ibland lite längre tid. Hoppas många läser din blogg och väljer bort abort i dessa lägen! Underbar pojke ni har/ M

Svar: Tack snälla :) 👍
julia bergman

#30 - - Anonym:

Han är riktigt söt och charmig precis som sin snygga pappa 😀

Svar: Visst är han! :)
julia bergman

#31 - - Jenny C:

Så klokt skrivet. Sitter här med tårar i ögonen o kan bara hålla med.
Massa kramar till dig o din familj. ❤️

Svar: Tack så mycket! ❤️
julia bergman

#32 - - Robert:

Kämpa på, många motgångar i livet är bara en fråga om perspektiv!

Svar: 👍👍👍
julia bergman

#33 - - Anonym:

Jag har hittat hit efter att ha sett er i Morgonsoffan på TV4 och jag måste bara säga att blev så otroligt glad över att se att ni finns. Ni är fantastiska föräldrar och fantastiska människor med underbar inställning. Ni är båda väldigt unga men uppträder mer moget än många föräldrar. Jag är oerhört imponerad av er och är så glad att människor som ni finns. Tack för att du delar med dig av Milan!
//Johanna

Svar: Åhh vad roligt att höra. Tack snälla för din kommentar! :) 💕
julia bergman

#34 - - Anonym:

Jag har hittat hit efter att ha sett er i Morgonsoffan på TV4 och jag måste bara säga att blev så otroligt glad över att se att ni finns. Ni är fantastiska föräldrar och fantastiska människor med underbar inställning. Ni är båda väldigt unga men uppträder mer moget än många föräldrar. Jag är oerhört imponerad av er och är så glad att människor som ni finns. Tack för att du delar med dig av Milan!
//Johanna